Ουράνια Μηχανική. Μέρος Α. Μια προσομοίωση της κίνησης του Άρη με Geogebra

Ουράνια Μηχανική. Μέρος Α.

Αστρονομικές μετρήσεις και ο 1ος νόμος του Kepler. Μια εφαρμογή της Geogebra.

Η εργασία αυτή στηρίζεται στις αρχές της Διερευνητικής Mάθησης (Inquiry based Science Learning IBSL). Οι μαθητές καλούνται να μετρήσουν αστρονομικές αποστάσεις και να εξάγουν το 1ο νόμο του Kepler κάνοντας χρήση εφαρμογών της Geogebra.

Επαναλαμβάνεται, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, η ηρωική προσπάθεια των Tycho Brahe και Johannes Kepler να εξηγήσουν τη κίνηση των πλανητών. Η εφαρμογή της Geogebra λειτουργεί σαν εικονικό αστεροσκοπείο που δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να λάβουν ακριβείς μετρήσεις της θέσης του Άρη με το πάτημα ενός κουμπιού και να επαναλάβουν μέσα σε λίγα λεπτά μια κοπιαστική εργασία που ο Brahe χρειάστηκε 20 χρόνια για να ολοκληρώσει.

Οι μαθητές δεν αποστηθίζουν το νόμο του Kepler, ούτε τις αστρονομικές αποστάσεις, αλλά τις ανακαλύπτουν μόνοι τους.

Οι μαθητές βλέπουν τη σημασία των μαθηματικών που έμαθαν στο γυμνάσιο στη πράξη και ανακαλύπτουν τη χρησιμότητά τους.

Μαθαίνουν παράλληλα την επιστημονική μέθοδο. Όλα όσα ειπώθηκαν σ? αυτή την εργασία βασίστηκαν σε μια παραδοχή, ότι ο Ήλιος είναι στο κέντρο του ηλιακού συστήματος. Αυτή η παραδοχή δεν ήταν αποδεκτή κατά την αρχαιότητα και το μεσαίωνα. Για να ξεκινήσει μια επιστημονική εργασία χρειαζόμαστε μια υπόθεση, η οποία θα ελεγχθεί κατόπιν γα την ορθότητά της από το αν δίνει λογικά αποτελέσματα ή όχι. Για να ελεγχθεί η ορθότητά της πρέπει να συλλεχθούν δεδομένα και να επεξεργασθούν, για να δούμε αν ταιριάζουν στη υπόθεση μας. Δηλαδή πρέπει να ακολουθηθεί η επιστημονική μέθοδος.

Οι μαθητές καταλαβαίνουν ότι όλη η επιστημονική γνώση αποτελεί προϊόν του ανθρώπινου εγκεφάλου και όχι μια αναμφισβήτητη αλήθεια. Υπόκειται πάντα σε κριτική και πειραματισμό και γι αυτό εξελίσσεται.

Διαβάστε το πρώτο μέρος της εργασίας.

Θα ακολουθήσει το δεύτερο μέρος με το 2ο και το 3ο νόμο του Kepler.

 

 

 

 

 

Σχετικά άρθρα